Niños vs Moda

Niños vs Moda

Cada dia rebem entre 3.000 i 5.000 impactes publicitaris, un bombardeig del qual potser no som conscients, però que està lluny de ser inofensiu. 

Amb Niños vs Moda, Yolanda Domínguez posa de manifest les diferències sagnants entre la representació del rol femení i masculí en la publicitat gràcies a la mirada d’un grup de nenes i nens de vuit anys. L’artista mostra imatges de les publicitats de marques tan conegudes com Pepe Jeans o Loewe i pregunta als nens i nenes què veuen. I és a través de la veu dels infants que la violència descarada de la publicitat queda al descobert: mentre les dones semblen “tristes, malaltes, borratxes o mortes”, els homes es mostren desafiants i triomfadors, semblants a “superherois, caps d’èxit o empresaris”. 

Amb aquesta acció, l’artista vol concienciar sobre el perill del poder de la indústria de la moda a l’hora de generar imatges i referents. Imatges que normalitzen la violència cap a la dona i associen conceptes com la debilitat, el patiment o la mort al rol femení i la fortalesa, la capacitat emprenedora  i el lideratge al rol masculí. 

Com és habitual en les seves obres, Yolanda Domínguez ens planteja molts interrogants: per què relacionem aquest tipus d’imatges amb el glamur i el luxe? per què ningú ho denuncia? per què les marques recolzen aquest tipus d’imatges? Què podem fer per canviar-lo?

Aquesta acció va rebre el premi Baezly Designs of the Year 2016, del Design Museum de Londres, en la categoria Moda. 

Niños Vs Moda es podrà veure en el marc de l’Emotiva22, Festival Internacional de Fotografia Contemporània de Terrassa de l’11 de novembre a l’11 de desembre al Museu Tèxtil de Terrassa.

Yolanda Domínguez

Si pensem en comunicació, art i gènere, en crítica, ironia i compromís social, hi ha el nom d’una artista visual que sobresurt en el panorama de l’art contemporani espanyol: Yolanda Domínguez.

Experta en comunicació i gènere, Domínguez porta més d’11 anys reflexionant sobre el gènere i el consumisme amb obres que utilitzen en l’impacte, el desconcert, la ironia i la descontextualització per fer-nos reflexionar sobre els rols femenins i masculins són representants en la publicitat i els mitjans de comunicació.

 

Entre els seus treballs destaquen Poses, una acció que evidencia les postures absurdes amb què la moda representa a les dones; Registro, una acció contra l’avantprojecte de Llei de l’avortament en la que milers de dones van reclamar la propietat del seu cos als registres de la propietat; o Niños Vs Moda, que es podrà veure durant el festival Emotiva22.

Compagina la seva producció artística amb la realització de conferències i tallers a institucions, universitats i instituts de tot el món per conscienciar sobre la importància de les imatges en la construcció de la nostra identitat. La seva presència és habitual en congresos nacionals sobre violència contra les dones i col·labora  setmanalment amb el El HuffPost España i el programa Efecto Doppler en Rn3. 

Llicenciada en Belles Arts i Administració i Direcció d’Empreses, i màster en Art i Noves Tecnologies i Fotografía, Yolanda Domínguez ha estat becada pel Ministeri de Cultura de l’estat espanyol i premiada per institucions com el Design Museum de Londres o la Unión de Periodistes Valencianos. 

Més informació: 

Web de l’artista. http://yolandadominguez.com/

Emotiva Festival