Fotoclub Terrassa

Retrats

Estructures de l'aigua

Espai Fotoclub de la Factoria de Terrassa

Espai Fotoclub de la Factoria de Terrassa

del 18 de setembre al 15 d'octubre de 2021

de dilluns a dissabtes de 16 a 21h.

inauguració 18 de setembre a les 19h.

del 16 d'octubre al 19 de novembre de 2021

de dilluns a dissabtes de 16 a 21h.

inauguració 16 d’octubre a les 19h

Retrats 

Del llatí retractus, el retrat té una expressió plàstica que imita a la persona real. En el segle XIX es va fer popular el daguerreotip de retrats per la gran quantitat de demanda, al ser més fidel la imatge fotogràfica que les imatges de les pintures o dibuixos de la època.

En aquesta exposició fotogràfica, l’artista fa una petita incursió al món del retrat. L’autor al realitzar el retrat no només té en compte la il·luminació, l’enquadrament o la composició , sinó, que intenta retratar també la personalitat del model.

La majoria de les fotos són retrats en exterior on pot combinar l’estètica personal de cada model amb els espais naturals o urbans que els envolten.

Sense pretendre captar l’ànima dels seus personatges, l’autor evidencia una certa empatia per tots ells, amb les seves variants d’edat, sexe i color que s’hi poden trobar, intentant d’alguna manera commoure i conquistar l’espectador; per copsar aquest objectiu, l’autor fa ús de diferents tècniques i estils de retrat per atènyer aquesta mirada interior en cada un dels seus personatges.

Marcel·lí Armengou Safont

(Olesa de Montserrat 1958). Va estudiar la llicenciatura d’Anglo-Germàniques a la Universitat Autònoma de Barcelona, ampliant més tard la seva formació al Exeter College (Universitat d’Oxford), al Homerton College (Universitat de Cambridge) i a la Universitat d’Edinburgh. Ha estat docent a diversos instituts de secundària i a varies Escoles Oficials d’Idiomes de Catalunya.

Malgrat haver-li apassionat el món de la fotografia des de la seva joventut muntanyenca no ha estat fins fa tres anys que si ha pogut dedicar plenament. Sense definir-se per cap modalitat fotogràfica, les ha anat provant pràcticament totes per poder escollir en un futur aquella o aquelles que li aportin allò que ell busca en la fotografia.

Ha participat en varies exposicions fotogràfiques col·lectives i aquesta és la seva segona exposició individual, després de  Variety is the Spice of Life que va exposar el 2020 a la Factoria Cultural de Terrassa. Es membre del Fotoclub Terrassa, del Centre Excursionista de Terrassa i d’Imaginem.

Estructures de l’aigua

Josep Albero decideix fer aquesta exposició en complir-se 70 anys de la seva primera exposició fotogràfica, i és un honor pel Fotoclub Terrassa, poder-la organitzar.

El que més li sedueix de la fotografia a l’autor és poder fotografiar les estructures que formen els reflexos i les textures de l’aigua, des de ben jove i amb els consells del crític d’Art Gabriel Querol, comença la seva passió per retratar l’aigua de forma abstracta.

Va començar aquesta aventura per fotografiar l’aigua, fent macro fotografia amb una càmera Rolleiflex que utilitzava amb uns miralls de colors per crear els reflexos a l’aigua, sempre amb la mà sota la càmera, per evitar que aquesta acabes sumergida dins l’aigua.

L’autor considera que els moviments de l’aigua i les formes que aquesta adopta, són instants irrepetibles que desapareixen al moment i ja no poden tornar a formar part de la mateixa imatge.

La climatologia i la natura també tenen un paper determinant per aconseguir les seves imatges. Respecte a la climatologia, si hi ha sol o núvols formaran diferents textures i reflexos a l’aigua, així com el constant moviment del sol que fa variar en un tres i no res, l’instantània de la fotografia. La natura, amb els colors de la terra, els arbres, etc., també son part d’aquests colors reflectits per formar les estructures de l’aigua.

En resum, aquesta exposició mostra l’estil fotogràfic que ha sigut la passió de l’autor des de els seus inicis fins a l’actualitat.

Aquesta exposició està organitzada pel FOTOCLUB TERRASSA

Josep Maria Albero, (Terrassa 1933). Era membre de l’Agrupació Fotogràfica del Casino de Comerç de Terrassa, el grup “El Mussol” i és membre fundador del Fotoclub Terrassa, i actualment president d’honor d’aquesta entitat.
Apassionat de la fotografia des dels disset anys i amb la càmera fotogràfica 4,5×6 que va deixar el seu pare, va començar la seva aventura en el món de la fotografia.

Es va associar al Grup Fotogràfic del Casino del Comerç de Terrassa, amb la sort de coincidir al mateix temps amb els joves Ramón Masats, Joana Biarnès, Josep Bros i Antoni Boada, tots ells amb grans inquietuds, i noves consideracions sobre fotografia, que van portar a revolucionar l’esperit del mateix Grup Fotogràfic. Amb això i els consells de Gabriel Querol Anglada, crític d’art, va poder arribar a crear-se un estil propi amb les seves fotografies.

La seva especialitat fotogràfica, a part de la fotografia social de carrer, és un tipus de fotografia abstracta lligada a les textures dels murs i els jocs de reflexos de l’aigua.

El 1960 exposa conjuntament amb Antoni Boada i Josep Bros, a la Real Sociedad Fotográfica de Madrid i al Casino del Comerç de Terrassa.

El 1962 va guanyar el premi Negtor, el més important en aquella època que se celebrava a Espanya, al mateix temps que exposava a la Sala Aixelà de Barcelona una mostra personal que va tenir una gran acceptació per la seva creativitat.

A partir d’aquests esdeveniments, Josep Albero entra a formar part del grup fotogràfic amateur “El Mussol”, en els difícils moments de la postguerra espanyola, amb els fotògrafs Antoni Boada, Joan Colom, Ignasi Marroyo, Josep Bros, Enric García Pedret , Jordi Munt i Jordi Vilaseca. El punt de reunió d’aquest grup de joves fotògrafs de Terrassa, Rubí i Barcelona, es trobava a Les Planes (Barcelona) i, a part dels seus diferents estils, assolien com a grup una actitud comuna per decidir el que havien de fotografiar, cadascun amb el seu punt de vista personal, però signant les fotos com a col·lectiu. Exposen com a grup a la Sala Aixelà de Barcelona, recolzats pel crític i historiador d’art Josep Maria Casademont, entre altres exposicions.

També es van sumar al Grup Afal amb seu a Almeria, col·laborant amb la seva revista amb l’esperança d’un reconeixement nacional que els ajudés a obrir les portes en l’àmbit internacional. El 1963 exposa a París (França) amb el grup AFAL.

El 2006 Participa en l’exposició del 50 aniversari de l’associació AFAL al Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC) de Sevilla, i posteriorment aquesta exposició viatja a ciutats com Almeria, Vàlencia i Guadalajara ( Mèxic).

El 2012 , Fotoclub Terrassa organitza al Centre Cultural de Terrassa (actualment Factoria Cultural de Terrassa) una gran exposició dedicada al grup “El Mussol” ,amb obres de Joan Colom, Antoni Boada, Ignasi Marroyo i Josep Maria Albero, comissariat per Laura Terré i Cristóbal Castro.

El 2013, exposa en el MNAC de Barcelona, a la secció dedicada al grup “El Mussol”, a l’exposició dedicada a Joan Colom “Jo faig el carrer”.

El 2015 exposa “La mirada subjectiva” a la Sala Tigomigo de Terrassa, una selecció d’obres que van des d’abstraccions en blanc i negre fins els seus darrers treballs en color.

El 2018 fa dues exposicions, una “Les Il·lusions” de fotografia abstracta, i a continuació fa un altra exposició de fotografia social de carrer, a la Casa Soler i Palet de Terrassa.

El 2019 participa en l’exposició SALA AIXELÁ al Palau de La Virreina CENTRE DE LA IMATGE (Barcelona), aquesta exposició és una mostra de tots els grans fotògrafs que hi van exposar en aquesta sala entre els anys 1959 i 1975.

El 2021 presenta aquesta exposició Estructures de l’aigua” a la Factoria Cultural de Terrassa, organitzada pel Fotoclub Terrassa, amb la col·laboració de Imatgecm que fa la impressió digital de les obres.

La seva obra s’ha exposat a ciutats com Terrassa, Barcelona, Madrid, València, Vitòria, Sevilla, Sant Sabastià, Hospitalet del Llobregat o Almeria, i en l’àmbit internacional a ciutats com París (França), Brussel·les (Bèlgica) , Haarlem (Holanda), Rio de Janeiro (Brasil), Civitanova Marche (Itàlia) , Pescara ( Itàlia) o Guadalajara (Mèxic), entre d’altres.