Así te manipulan los medios y las imágenes

Si produeixes imatges, les comparteixes o simplement les mires, t’interessa saber què és el que tens entre mans. Algunes persones les utilitzen per a informar, unes altres per a expressar-se i d’altres per a influir o manipular. Hi ha qui coneix els seus mecanismes i les usen d’una manera conscient i n’hi ha que simplement repeteixen patrons, copien i peguen, sense saber quines conseqüències pot tenir aquest gest en la societat.

Fent un recorregut per història de les imatges (des de la pintura fins al mass media) Yolanda Domínguez explica en aquesta conferència com ens relacionem amb les imatges, quines són les seves implicacions socials i com utilitzar-les d’una forma compromesa i conscient. A través d’exemples del seu propi treball planteja la necessitat de transformar l’imaginari col·lectiu per a acabar amb les desigualtats socials.

YOLANDA DOMÍNGUEZ

L’art pot canviar el món i aquest és un dels motius que mouen a Yolanda Domínguez, artista visual experta en comunicació per a la igualtat, a emprar-ho per a despertar la consciència social i empoderar a les persones. Fa més d’onze anys que crea treballs de participació col·lectiva i peces audiovisuals l’objectiu de les quals és desemmascarar el masclisme normalitzat en la nostra cultura.

Va estudiar Administració i Direcció d’Empreses i Belles arts en la Universitat Complutense de Madrid, és Màster en Art i Noves Tecnologies per la Universitat Europea de Madrid i Màster en Fotografia per l’Escola de Fotografia EFTI de Madrid. Ha estat becada pel Ministeri de Cultura d’Espanya i premiada per Institucions com a Unió de Periodistes Valencians i el Design Museum de Londres. Així mateix, és membre de la Càtedra UNESCO en Educació per a la Justícia Social de la Universitat Autònoma de Madrid.

Alguns dels seus treballs més coneguts són ‘Poses’, una acció en la qual diverses dones imiten les poses absurdes amb les quals se les representa en el món de la moda i causa tota mena de reaccions d’alarma. La contracampanya ‘Accessòries i accessibles’, en protesta per un anunci sexista d’una famosa marca d’ulleres que va aconseguir retirar l’anunci i que canviés d’agència de publicitat. ‘Nens Vs. Moda’, en la qual un grup de nens comenta les campanyes de moda dels últims anys revelant la violència implícita que existeix cap a la figura femenina. I el més recent ‘Una dona de l’edat de Clooney’ en el qual dones de seixanta anys fan un càsting per a coprotagonitzar el pròxim espot de Nespresso.

És autora del llibre ‘Maleït estereotip’ amb l’editorial Penguin Random House. Fa més de nou anys que imparteix conferències i tallers en universitats i instituts de tot el món i és ponent habitual en congressos contra la violència cap a les dones. Col·labora amb mitjans de comunicació de premsa i ràdio com El HuffPost, El Diario.es i Radio 3. I realitza campanyes de conscienciació específiques per a organismes governamentals com El Ministeri de Consum, El Govern de Cantàbria, La Junta d’Andalusia, L’Ajuntament de Sòria, El Govern d’Astúries i L’Institut Canari d’Igualtat.

Emotiva Festival